جواهری در قصر (Dae Jang-Geum)، یک سریال تلویزیونی بود که در سال 2003 از شبکه ام‌بی‌سی کره جنوبی پخش شد. جواهری در قصر مدتی پیش از سریال افسانه جومونگ پخش شد و پرچمدار آغاز موج جدیدی از پخش سریال کره‌ای در ایران بود. جواهری در قصر روایت‌گر ماجرای ملودراماتیک ندیمه جوانی در دربار امپراتوری چوسان به نام یانگوم (Jang Geum) است که با علاقه‌ای که به طبابت دارد موفق می‌شود با روحیه‌ای شکست‌ناپذیر در مقابل جامعه مردسالار و طبقاتی ان دوره ایستادگی کند و به پزشک خصوصی امپراتور تبدیل شده و لقب یانگوم بزرگ را از پادشاه دریافت کند.

جواهری در قصر علی‌رغم پیچیدگی داستانش که به توطئه‌ها و بروکراسی دربار امپراتور می‌پرداخت، در 54 قسمت خود بیشتر به روابط عاطفی و خانوادگی شخصیت‌های اصلی می‌پرداخت. فضای خانوادگی و شباهت‌های فرهنگ‌های شرقی باعث شده بود جواهری در قصر به سرعت جای خود را میان خانواده‌های ایرانی پیدا کند، طبیعت این سریال طوری بود که نیازی به سانسور نداشت و دیگر بحثی از نسخه بدون سانسور جواهری در قصر مطرح نبود.

لی یونگ آئه (Lee Young-ae) بازیگر مطرح کره‌ای و جی جین هی (Ji Jin-hee) نقش‌های محبوب یانگوم و مین جونگ هو را بازی می‌کردند و کیون میری نقش منفی این سریال یعنی بانو چویی دسیسه‌گر را بازی می‌کرد. بدون شک مردم ایران یانگوم را با صدای مینو غزنی و افسر مین جونگ هو را با صدای منوچهر والی‌زاده به خاطر میاورند و صدای شراره حضرتی در نقش بانو چویی را از یاد نخواهند برد.

اما شاید بتوان مهم‌ترین دلیل محبوبیت سریال جواهری در قصر را در شخصیت سو یانگوم با بازی لی یونگ ئه جستجو کرد. شخصیتی که در یک جامعه زن‌ستیز که نگاه طبقاتی به طبقات فرودست دارد با اراده‌ای آهنین مسیر پیشرفت را طی می‌کند و علی‌رغم احترامی که برای سنت‌ها و ارزش‌های جامعه خود قائل است، از شکستن هنجارهای ظالمانه در جامعه خود ترسی ندارد. یانگوم شخصیتی انسانی نه افسانه‌ای داشت و اشتباه می‌کرد، خشمگین می‌شد و گاهی به دنبال انتقام بود، اما در نهایت خوش‌قلبی او پیروز می‌شد. شاید همین باورپذیری و شباهت به ساختار سنتی جامعه ایرانی باعث تشدید محبوبیت جواهری در قصر و یانگوم در ایران بودند.

علی معلم منتقد مطرح سینمای ایران همین صاف و ساده بودن شخصیت یانگوم و از سوی دیگر سرراست و ساده بودن داستان آن را دلایل موفقیت آن می‌داند و معتقد است تلویزیون به عنوان یک رسانه ظرفیت روایت داستان‌های پیچیده را ندارد و اقبال سریال‌های ساده‌تر در آن بیشتر است.

تهمینه میلانی که از مدافعین و طرفداران سریال جواهری در قصر بود با اشاره به جنبه‌های فمنیستی و زنانه سریال می‌گوید دلیل موفقیت جواهری در قصر این است که داستان دختری را روایت می‌کند که می‌خواهد رشد کند و موانع فرهنگی در مقابل او وجود دارد و او باید از سد این موانع بگذرد، اما این داستان طوری روایت می‌شود که برای مرد و زن باورپذیر و جذاب است.

همان زمان هم جواهری در قصر منتقدین زیادی داشت که معتقد بودند چنین سریال‌هایی باعث فاصله گرفتن مردم کشور از فرهنگ خود می‌شود و در واقع تشدید کننده تهاجم فرهنگی است، اما حقیقت این است که مخاطب در ایران همیشه تشنه تماشای داستان‌های جذابی بوده است که به سادگی از نظر فرهنگی با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری می‌کرده است. هیچ فیلم یا سریالی با هدف تخطئه فرهنگ یک کشور خاص ساخته نمی‌شود، این خود کشورها هستند که با توجه به ظرفیت‌ها و غرابت فرهنگی خود با یک محصول فرهنگی تصمیم می‌گیرند آن را بپذیرند یا پس بزنند.

اگر در زمان پخش جواهری در قصر آن را ندیده‌اید یا از طرفداران مشتاق آن هستید که منتظر بازپخش آن از صدا و سیما هستند، کافی است با پیوستن به خانواده بزرگ آیو از طریق دریافت اپلیکیشن آیو و با ثبت‌نام در آیو از امکانات متنوعی که برای مشاهده برنامه‌های تلویزیون، سریال‌های ایرانی، خارجی و دیگر سریال‌های کره‌ای بهره‌مند شوید. فراموش نکنید اگر از مشترکان همراه اول، آسیاتک، های وب و گروه فن آوا هستید تماشای برنامه‌ و استفاده از آیو، از حجم اینترنت شما کم نخواهد کرد.